UE naciska na Google - cookies

Google opublikowało komunikat, z którego wynika, że każdy wydawca reklam w sieci partnerskiej AdSense na świecie powinien w ciągu 2 kolejnych miesięcy stworzyć lub zaktualizować swoją politykę prywatności. Rekomendacja dotyczy m.in. mieszkańców USA i Japonii.

Batalia o pliki cookies trwa w najlepsze

Przypomnijmy, że dyrektywa Unii Europejskiej wprowadzona 22.03.2013 r. zmusiła europejskich wydawców www do czytelnego informowania swoich użytkowników, że ich strona internetowa wykorzystuje pliki cookies.

W ocenie eurodeputowanych, nowelizacja Prawa Telekomunikacyjnego miała poprawić poziom bezpieczeństwa w sieci; w praktyce wniosła niewiele, bo tylko część wydawców stosuje się do rekomendacji UE, a pozostała reszta potraktowała ją zbyt dosłownie [1] bombardując internautę komunikatami o stosowanej polityce ciasteczek.

Czego dotyczy najnowszy komunikat Google?

Europejscy (tzn. w tym także polscy) wydawcy reklam AdSense musieli dostosować swoje strony internetowe do nowelizacji Prawa Telekomunikacyjnego już 22.03.2013 r., więc w tej kwestii *nic się nie zmienia. Jeśli po wejściu na twoją stronę – użytkownik jest wyraźnie poinformowany o tym, że witryna wykorzystuje pliki cookies, nie musisz niczego zmieniać.

* Dla ścisłości przypominamy, że nie tylko popularne skrypty do mierzenia danych statystycznych (np. Google Analytics, Yandex Metrica, Piwik itd.) wykorzystują pliki cookies, ale i popularne sieci reklam, a w tym m.in. wspomniany Google AdSense i pozostałe.

Najnowszy komunikat udostępniony przez Google dotyczy wszystkich innych wydawców reklam AdSense (spoza Unii Europejskiej).

W uzasadnieniu czytamy:

[…] [2] wymagają one (przyp. redakcji: zasady) uzyskiwania zgody użytkowników z UE na gromadzenie i uzyskiwanie dostępu do plików cookie i innych informacji, jak również na gromadzenie danych oraz ich udostępnianie i wykorzystywanie za pośrednictwem usług Google.

W dużym uproszczeniu – właściciel strony www i jednocześnie wydawca reklam Google AdSense np. ze Stanów Zjednoczonych lub Japonii musi uzyskać zgodę od użytkownika z Unii Europejskiej (na wykorzystywanie cookies), gdyby ten z jakiegoś powodu pojawił się na jego stronie.

Dlaczego użytkownik musi być poinformowany o cookies?

Z treści dyrektywy europejskiej 2009/136/WE wynika jednoznacznie, że informacje zbierane przy wykorzystaniu technologii cookies noszą pewne * znamiona danych osobowych.

W konsekwencji, ich administrator (w kontekście systemu AdSense – administratorem danych osobowych jest firma Google) ma obowiązek poinformować właściciela danych o sposobie zbierania i przetwarzania informacji na jego temat.

* Objaśnienie pojęcia znamiona danych osobowych: zgodnie z interpretacją Grupy Roboczej Art. 29 do spraw Ochrony Danych – Google AdSense agreguje dane na temat internautów (na bazie danych behawioralnych) i w konsekwencji – przypisuje im pewne identyfikatory i profile, na podstawie których dopasowuje konkretną treść komunikatów reklamowych.

Takie informacje, mimo że niekompletne – są uznawane przez dane osobowe.

[1] Wikipedia.org: HTTP cookie
[2] Adsense.blogspot.com: Introducing a new user consent policy

Jak oceniasz artykuł?

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 ocena, średnio: 5,00 na 5)
Loading...

brak komentarzy
Dodaj swoją opinie

Kompetencje

Certyfikat Cisco Certified Network Associate (CCNA) Routing and Switching

Polecamy

VirtualStudy.pl - technologia w zasięgu Internetu

Zasubskrybuj Newsletter

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną - Dz. U. Nr 144 poz. 1204.).

autoresponder system powered by FreshMail
 
Przeczytaj poprzedni wpis:
Aktualizacja zbioru danych osobowych w GIODO. Kiedy jest konieczna?

Zmieniłeś miejsce prowadzenia działalności, rozszerzyłeś zakres przetwarzanych danych w zbiorze? Masz obowiązek zgłoszenia tego faktu do Generalnego Inspektora Ochrony Danych...

Zamknij